Sunday, March 9, 2008

Pilihan Raya Umum ke 12

semalam, aku balik dr opis pukul 9 malam. sebenarnya niat hati aku nak duduk melepak di newsroom untuk merasa suasana PRU. tp disebabkan aku rasa penat n aku pikir lebih baik aku duduk di rumah n menonton TV so aku decide balik la.

Assim : uma, i rasa nak stay back la mlm ni.. nak rasa suasana newsroom masa tunggu result PRU.

Uma : yes u should.

(30 minit kemudian)

Assim : ok uma, i balik dulu k..

Uma : xnk rasa suasana ke??

Assim : xpe la.. penat!

bagi aku, aku tidak se busy member2 trainee yang lain seperti azim, mala, n shidah. sebab aku duduk di meja jenayah. so i just cover for demonstration n the publc safety jew.. huhu.. x juga upset tp dh tuh giliran aku kan.. Bagi azim, mala n shidah plak mmg dorg duduk newsroom smpi 530. bayangkan.. aku pada masa itu dh terbongkang di atas katil!

ok la.. let we share something about the PRU result! puas ati ka kita. huhu. ikhlas aku katakan, bila aku dh pegi trainee ni.. baru aku dpt rasakan suasana PRU yang sebenar. bila aku dgr opposition menang 5 seat. huhu aku jadi cuak, takut,.. takut bukan apa.. cuma takut apa yang akan jadi seterusnya? bukan kita x percaya kepada pembangkang, tp apa yg kerajaan dah buat cukup untuk kita hargai. kalau pembangkang terus menguasai, aku rasa aku akan duduk di luar negara.. menetap di sana.. hahahha berangan!

aku nak point out something that is very important here:
  1. Samy Vellu kalah so mcm mana ngan infrasturktur jalan2 dinegara ini.. harap ada yang setanding beliau walaupun semua projek bagi kat kroni2 dier shj.
(mungkin kekalahan ini ada kaitan dengan kes HINDRAF)

2. Shahrizat abdul Jalil, macam mana dengan nasib setinggan di Lembah Pantai n yang penting nasib ibu2 tunggal di negara kita.

(jika kita lihat shahrizat byk membawa perubahan kepada rakyat lembah pantai n nasib ibu2 tunggal. selepas ni siapa akan membela nasib mereka, mungkin juga Nurul Izzah! harap boleh la. siapa pulak yang layak memegang tapuk kementerian pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, klu nak bagi kepada Datuk Rafidah, dier pun sibuk dengan international Trade. so sape lagi layak?)

ok kejap, ada commercial break jap. klu kita tgk, Tun Dr Mahathir telah berjaya meningkatkan taraf wanita di negara ini.. jika pembangkang (esp PAS) mereka tidak akan berkompromi dengan wanita dan menganggap wanita second level! so fikir2kan lah!

entahlah, aku rasa aku selaku org muda patut menyuarakan apa yang aku rasa. mungkin aku dapat rasakan yang aku makin matang dalam menilai masa depan untuk bangsa, agama dan negara. aku xmahu org melayu dipinggirkan. seperti SINGAPURA! n we just wait n see wat's going happen to Penang! adakah akan menjadi Singapura kedua? orang melayu hanya duduk di flat2 murah? kekayaan tidak dibagi sama rata, adakah melayu akan terpinggir di bumi sendiri..

ok la.. sgt patriotik aku hari ini.. hahahha

marilah kita sama2 renung2kan dan pikir2kan..

Cheers,

2 comments:

qilla said...

just let them buktikan diri mereka...by e way, every malaysian ada pndapat tersendiri psl election kali ni...frankly speaking.. i don't want najib as my next pm......

Anonymous said...

malaysian dah decide
risky choices kan?
tgk je la nanti

memerintah dan membangkang
dua benda yang berbeza

rasanya lebih mudah membangkang dari memerintah

lebih mudah mengkritik dari
dikritik

issue politik di Malaysia agak unik
kerana ianya melibatkan
agama, races etc
issue yang sensitif dan kalau tidak dijaga
buruk padahnya...
x sama dengan politik di Amerika yang melaungkan kebebasan
kerana parti politik tidak bermotifkan perkauman atau keagamaan.

dare for changes
dare to fail

but bukan mudah nak perbaiki benda yang telah rosak. It takes longer to recover.

would every Malaysian willing to take that risk?
yang kita tahu hanya menuding jari
bila dipersalahkan

renung-renungkan lah...

[r][a][y]